Het verhaal van Imke

Het verhaal van Imke

hintersee, bergsee, mountains

Sinds ik me kan herinneren, heb ik moeite met vakanties. Het duurde echter lang voordat ik snapte waarom dit het geval is. Het krijgen van mijn autisme diagnose in 2017 heeft hier veel bij geholpen; door de diagnose vielen er veel stukjes op hun plaats. Alhoewel ik in eerste instantie mijn hoofd er niet omheen kreeg, begon ik steeds meer te leren over autisme en over mezelf als autist zijnde. Het mysterie rondom vakanties werd zodoende ook ontrafeld.

Het 'vakantiegevoel'

Vakanties zijn essentieel voor ons welzijn. Het zijn langere periodes van ‘vrije’ tijd waarin het cruciaal is dat we rusten en bijkomen van ons drukke (werk)leven. Helaas lijkt dit soms bijna een verplichting. Ga maar eens na hoe vaak men vraagt of je een fijne vakantie hebt gehad wanneer deze net is afgelopen.

We lijken op zoek te moeten gaan naar het ‘vakantiegevoel’ en te moeten genieten van onze vakanties. Zo niet, dan doen we schijnbaar iets verkeerd.

Als kind zijnde had ik hier al moeite mee; het leverde stress op in plaats van ontspanning. Andere kinderen uit mijn klas leken het allemaal zo makkelijk te kunnen, dus waarom kon ik niet op dezelfde manier genieten van vakantieperiodes?

Behalve dat ik me hierdoor ‘anders’ voelde, gingen dit soort gedachten ook vaak gepaard met diepe schuldgevoelens. Ik wilde vooral niet ondankbaar klinken, dus hield ik mijn gedachten voor me. Ik zou toch blij moeten zijn met die extra vrije tijd?

Desondanks kwamen mijn ouders er al snel genoeg achter dat ik vakanties lastig vond. Ik kroop immers vaak genoeg huilend bij mijn moeder in bed, omdat de dagen zo verschrikkelijk langzaam voorbij kropen.

De ‘vakantieroutine’.

Inmiddels zijn we flink wat jaren verder, en kan ik iets beter omgaan met langere periodes van vrije tijd.

Door het krijgen van mijn autisme-diagnose snap ik nu hoe belangrijk dagelijkse routines voor mij zijn. Ik heb een zekere mate van structuur nodig om rust in mijn hoofd te krijgen.

Aangezien mijn reguliere dagindeling gedeeltelijk wegvalt tijdens vakantieperiodes, is het des te belangrijker om zo snel mogelijk een ‘vakantieroutine’ op te bouwen. Daarom wil ik in dit laatste deel graag drie tips meegeven als het gaat om (het maken van) zo’n nieuw routine voor tijdens de vakanties.

Deze tips heb ik in de loop der jaren zelf opgesteld en ik pak ze er telkens opnieuw bij. Hopelijk hebben meer mensen hier baat bij!

De ‘vakantietips’ zijn als volgt:

1. Maak de planning niet te strak. Geef jezelf de ruimte om andere activiteiten toe te voegen.

2. In combinatie met de eerste tip, ga dagelijks (of meerdere malen per dag) na waar je behoefte aan hebt. Wil je graag iets doen wat je leuk vindt? Ga ervoor! Wil je toch liever rusten? Prima! Doe vooral wat voor jou werkt.

3. Geef jezelf de tijd om aan de nieuwe routine te wennen. Het hoeft niet allemaal binnen één dag of een paar dagen te gebeuren. Je hebt tenslotte vakantie 😉

Loop Earplugs

Tijdelijk 3+1 gratis!

Gerelateerde artikelen

Autisme bij vrouwen

Rouwverwerking | door Dianel

Zenuwachtig zit ik in de wachtkamer van de huisarts, iets wat ik altijd een spannende onderneming vind. Mijn begeleider van het wijkteam had aangeboden mee te gaan, maar ik

Lees verder »
Onze Gastbloggers

Gastblogger: Yamina

Hey daar, ik ben Yamina. Ondertussen ben ik 30 jaar ‘oud’ en weet ik sinds mijn 27e “officieel” dat ik autistisch ben. Ook heb ik epilepsie en een depressieve

Lees verder »