De vreesdagen 101 | door Dianel

De vreesdagen 101 | door Dianel

hintersee, bergsee, mountains

Het is bijna weer zo ver, de gezelligste tijd van het jaar, zoals ze zeggen. Helaas is dit niet voor iedereen een mooie tijd. Overprikkeling ten top en vaak weinig momenten om op te laden en te herstellen.

Meestal is alles ook aanwezig, lichtjes, geuren van lekker eten, veel sociaal contact en achtergrond geluiden. Iets wat voor iemand met autisme best lastig kan zijn. Hoe kunnen we dit dragelijker maken?

Fotografie door Dianel

Voor mij persoonlijk is het heel dubbel. Ik ga heel goed op alle kleine kerstlampjes die zacht sfeerlicht uitstralen. Also, het lekkere eten is nu al iets waar ik mij op kan verheugen. Waar ik normaal in mijn eentje op de bank zit met een bord eten, kan ik echt genieten van dat aan tafel met z’n allen met de feestdagen. De warmte die kerst uitstraalt en de liefde vind ik ook heel fijn. De nostalgie met oud en nieuw, magisch. De mooie kleren en glamour make-up zijn iets wat mij liggen.

Maar het is ook lastig. Mijn kerstfeest begint altijd op kerstavond al, waar we altijd als familie iets traditioneels doen. Veel prikkels. Dan eerste kerstdag én tweede kerstdag nog waarin ik ook volgepland zit. Heel weinig tijd in between om alle prikkels te verwerken en nieuwe energie op te doen voor de volgende dag. Het stapelt zich op, de indrukken en de vele prikkels. Met gevolg dat ik in de week tussen kerst en oud en nieuw alleen maar op bed kan liggen. Super handig, not. 

Dus hoe kan ik zorgen dat de overstimulatie beperkt blijft dit keer? Hoe kan ik het draagzamer maken voor mijzelf? 

Ik heb wat tips en tricks opgeschreven om mijzelf deze feestdagen door te krijgen. Misschien heb jij er ook wat aan. Hier komen ze de vreesdagen 101 tips!

De vreesdagen 101 tips:

Neem oordopjes mee en doe ze in op het moment dat je last hebt van het omgevingsgeluid. De mensen waarmee jij kerst viert zullen het heus begrijpen. Doen ze dat niet? Dan is dat hun tekortkoming. Zelfbescherming staat op één.

Neem iets mee om te stimmen. Ik heb altijd een fidget cube in mijn tas en een twister. Dit kan sociaal contact een stuk dragelijker maken. Iets anders om op te focussen, iets veiligs in je hand. Ook makkelijk in je zak te stoppen en onder de tafel tevoorschijn te halen naar behoefte.

Probeer momenten voor jezelf in te plannen. Hoe moeilijk dit ook kan zijn. Hoe gezellig ik het ook zou vinden om op tweede kerstdag om 14.00 uur al te arriveren, weet ik uit ervaring dat ik dat fysiek en mentaal niet aankan. Dus ga ik om 17.00 uur. Zo heb ik net even wat meer tijd om op te laden. Het is ook jouw feestdag. Wees lief voor jezelf. 

Merk je tijdens één van de dagen dat je overprikkeld raakt? Trek jezelf dan even terug. Geef dit aan bij de mensen waar je de feestdagen doorbrengt en stem af of er een plekje is waar jij je even kunt terugtrekken als het teveel wordt. Even tien minuten tot jezelf komen, of wat langer. Tot je weer wat kracht hebt voor de rest van de avond. Neem die momenten zo vaak als jij het nodig hebt. Mensen die oprecht van je houden en om je geven willen dat het goed met je gaat en zullen dit steunen.

Probeer jezelf zo prikkelarm aan te kleden en te stylen. Geloof me, dit kan nog steeds feestelijk zijn. Ik heb bijvoorbeeld erg veel moeite met los haar. Gelukkig zijn er online enorm veel tutorials te vinden voor een chique updo die veel prikkelarmer is. Ook kan ik jeans en andere broeken slecht verdragen. Dus ik trek een legging of panty aan met een jurkje, of een zwarte, losse glitter pantalon met een blazer. Instant christmassy. Veel sieraden heb ik ook moeite mee. Dus laat ik ze achterwege en ga voor een bold makeup look en mooie oorbellen, want die kan ik wel verdragen. Doe wat goed voelt, maak het makkelijk voor jezelf. Alles is feestelijk te maken.

Maak het zo veilig mogelijk voor jezelf. Ik weet wat mijn safe en same foods zijn. Eén daarvan is cola. Ik informeer of de mensen waar ik naartoe ga dit hebben. Zo niet, of durf ik het niet te vragen? Dan neem ik het zelf mee. Nogmaals, het is ook jouw kerst. Als jou dit helpt veiligheid en vertrouwen te creëren, dan vooral doen. 

Ik hoop met deze tips de dagen goed door te komen en minder hersteltijd achteraf nodig te hebben. Voorbereiding is sowieso het halve werk en geeft mij een veilig en zeker gevoel. 

Let op jezelf, doe wat jij nodig hebt en vergeet vooral niet te genieten. Gelukkig zijn wij auti’s daar ook héél goed in. Genieten van de rijke gerechten, de liefde die voelbaar is in de atmosfeer. De stimmy lampjes en de heerlijke kerstklassiekers. Het is ook jouw feest, maak er wat fijns van.

Voor nu hele fijne vrees, nee, feestdagen. Ik wens jullie allen een warme tijd en een gezond, liefdevol nieuw jaar. Denk aan jezelf, je bent het waard. Bedankt voor deze prachtige community waar ik zoveel van leer. Bedankt voor het lezen van mijn woorden elke keer weer. Het betekent enorm veel voor mij. Gelukkig heb ik nog heel veel te schrijven. Dus bij deze, tot volgend jaar!

Liefs,

Dianel Arends

Blogs door Dianel

Dianel schrijft een maandelijkse blog over de strubbelingen van een jonge vrouw met autisme.

Op zoek naar boeken rondom autisme?

Klik op de foto

Gerelateerde artikelen

Autisme bij vrouwen

Rouwverwerking | door Dianel

Zenuwachtig zit ik in de wachtkamer van de huisarts, iets wat ik altijd een spannende onderneming vind. Mijn begeleider van het wijkteam had aangeboden mee te gaan, maar ik

Lees verder »
Onze Gastbloggers

Gastblogger: Yamina

Hey daar, ik ben Yamina. Ondertussen ben ik 30 jaar ‘oud’ en weet ik sinds mijn 27e “officieel” dat ik autistisch ben. Ook heb ik epilepsie en een depressieve

Lees verder »