Onzichtbaar anders – Lisanne Gussinklo-Broere

Ik sprak Lisanne via Instagram waar ze me vertelde over haar eigen geschreven boek over autisme en haar belevingswereld. Aangezien ik zelf ook gediagnosticeerd ben met autisme, vind ik dit soort boeken bijzonder boeiend en fascinerend. Het is fijn om herkenning en inzichten te krijgen en je minder alleen te voelen. Ik ben erg benieuwd naar het verhaal van Lisanne.

Nederlands | Paperback | 9789464896329 | 08 december 2023 | 240 pagina’s
Uitgeverij Boekscout | Prijs €22,50

Autisme speelt zich vooral af in de binnenwereld, maar met dit boek geeft Lisanne Gussinklo-Broere de buitenwereld een kijkje in haar binnenwereld.

Vanaf haar veertiende worstelt Lisanne met fysieke klachten. Veel bloedonderzoeken en behandelingen geven het beeld van een gezonde puber. Toch is Lisanne extreem vermoeid en ervaart buikpijn en hoofdpijn. Wanneer ze op haar dertigste een roman leest over autisme gaat er een wereld voor haar open. Het eerste onderzoek geeft geen uitsluitsel, maar een jaar later komt autisme er zonder twijfel uit. In dit boek neemt Lisanne je mee in haar ontdekkingstocht.

Lisanne Gussinklo-Broere heeft een hele vlotte, heldere en toegankelijke schrijfstijl, waardoor haar verhaal ontzettend gemakkelijk en fijn leest. Het verhaal leest alsof Lisanne tegenover je zit en beschrijft op heldere en concrete wijze op welke momenten in het leven ze haar autisme tegenkomt.

Het verhaal is opgedeeld in zevenentwintig hoofdstukken waarin Lisanne Gussinklo-Broere je stapsgewijs meeneemt door haar leven en de ervaringen en ontdekkingen die ze doet rondom haar autisme, die voor haar anders werken of ze deze intenser ervaart. Ook beschrijft ze helder de uitwerking op bepaalde ondernemingen en bezigheden in het dagelijks leven. Ze weet echt perfect te beschrijven hoe ze dingen ervaart, want ik had enorm veel herkenning tijdens het lezen van het boek. Daarbij vult Lisanne ieder onderwerp ook goed aan met tips en handvatten die voor haar goed werken. Ook hierin ondervind ik een en al herkenning, zoals met het gebruik van een noise cancelling koptelefoon, verzwaringsdeken en meditatie-app.

Aan het einde van ieder hoofdstuk volgt een soort van gedicht ‘Ken jij het gevoel…’ waarmee ze met enkele zinnen perfect het gevoel en ervaring van een handeling in het dagelijks leven van iemand met autisme kan verwoorden. Deze gedichten wisten echt meerdere malen bij me binnen te komen.

Mijn conclusie

Onzichtbaar anders is een prachtig, helder, kwetsbaar en open verhaal waarin Lisanne Gussinklo-Broere je een perfect kijkje geeft in de belevingswereld van iemand met autisme in het dagelijks leven. Ze weet dingen enorm helder en concreet te beschrijven, zelfs de emoties en gevoelens weet ze perfect te benoemen. Het verhaal gaf me enorm veel herkenning. Erg, erg goed!

❤️❤️❤️❤️,5

Verkrijgbaar bij o.a.:

Bruna, De Slegte en Bol.