Omgaan met piekeren, angst en depressie – Jeroen Bartels

Toen ik de aankondiging van dit boek zag, werd direct mijn interesse gewekt. Het boek is specifiek gericht op mensen met autisme die veel angst, stress en depressie ervaren. Hierdoor is het een boek dat voor mij lijkt geschreven. Ik hoop dan ook dat ik met het lezen van dit veelbelovende boek van Jeroen Bartels kennis, inzichten en handvatten ga opdoen om hier beter mee om te gaan.

Nederlands | Paperback | 9789492297648 | 18 januari 2024 | 184 pagina’s
Uitgeverij Hogrefe | Prijs 25,00

Veel jongeren met een autismestoornis ervaren piekergedachten, zelfkritiek, somberheid en angst. Veelal gaat dat gepaard met stress, schaamte en zelf afwijzende gedachten, waardoor ze zich terugtrekken uit sociale situaties en vervolgens vastlopen. Jeroen Bartels biedt in dit boek handvatten om deze negatieve patronen te doorbreken. Hoe kan je omgaan met moeilijke gevoelens en gedachten? Wat heeft dit met mijn autisme te maken? Hoe kan ik mezelf beter accepteren? Hoe kan ik een leven leiden dat bij mij past? Welke vaardigheden helpen hierbij? Door middel van een werkboek vindt je je eigen antwoorden op deze vragen. Deel 1 biedt inzicht in autisme, de puberteit en emoties. In deel 2 ga je aan de slag met oefeningen om beter om te gaan met angst, piekeren en depressieve gevoelens. Deel 3 bevat tips voor ouders en hulpverleners die te maken hebben met jongeren met autisme.

Wat me direct opvalt is dat Jeroen Bartels een hele heldere, duidelijke en toegankelijke manier van schrijven heeft, waarmee hij zijn kennis, inzichten en vervolgens de opdrachten helder en goed weet te verwoorden. Hierdoor is het voor iedereen te begrijpen en weet hij de dingen eenvoudig en goed uit te leggen. Wat me ook opvalt is dat Jeroen Bartels niet een boek heeft geschreven als je-bent-nog-niet-goed-genoeg-en-je-moet-jezelf-verbeterenproject, maar echt met de intentie ja het zou fijn zijn om meer grip te hebben hoe je om kan gaan met lastige situaties en emoties.

In het boek gebruikt Jeroen Bartels verschillende methodes om met angst, piekeren en depressieve gevoelens aan de slag te gaan. Hij heeft oefeningen uit de cognitieve gedragstherapie (CGT), Acceptatie en Commitment Therapie (ACT), Oplossingsgerichte therapie en mindfulness, daarbij onderbouwd hij in het eerste deel zijn op met psycho-educatie waardoor je jezelf beter begrijpt . Hij gebruikt allemaal wetenschappelijk onderzochten methodes waarvan bekend is dat ze positieve effecten hebben.

In het boek vind ik ontzettend veel herkenning en erkenning voor de problemen waar ik tegenaan loop en die ik ervaar. Doordat Jeroen Bartels niet handelt vanuit ‘je moet jezelf verbeteren’ maar op ‘inzicht en grip krijgen op bepaalde dingen’ voel ik me gehoord en gesteund. Het boek biedt een ontzettend fijne en goede combinatie van kennis en oefeningen, waarbij Jeroen Bartels met goede vragen je een hoop zelfinzichten geeft. Vanuit hier kan je ook veel beter bepaald gedrag anders gaan aanpakken of ervaar je bepaalde situaties al op een andere wijze.

Omgaan met piekeren, angst en depressie is een onwijs helder, mooi en goed boek en werkboek. Naast de psycho-educatie waarbij je een goed inzicht krijgt in jezelf weet Jeroen Bartels met goede oefeningen en vragen te zorgen voor het juiste zelfinzicht en geeft hij je handvatten waardoor je met je autisme meer grip krijgt op stress, angst en depressie. Een erg goed boek!

❤️❤️❤️❤️❤️

Verkrijgbaar bij o.a.:

Bruna, De Slegte en Bol.