Jouw krachtige brein – Charlotte Labee

Jouw krachtige brein – Charlotte Labee

Na het lezen van ‘Overprikkeld brein’, was ik ook enorm nieuwsgierig naar haar nieuwe boek ‘Jouw krachtige brein’. Zeker omdat het vorige boek enorm interessant en leerzaam was. Wel ben ik benieuwd of er veel herhaling in zal zitten of dat Charlotte ook weer veel nieuwe dingen weet te vertellen. Ik hoop dat ze wat dieper ingaat op de kennis van het vorige boek en hopelijk gaat ze weer veel tips, tricks en handvatten bieden waar je echt iets mee kan. Zeker voor iemand die gediagnosticeerd is met autisme, ben ik benieuwd welke handvatten behulpzaam gaan zijn en wat het bij kan dragen om beter in balans te zijn.

Nederlands | Paperback | 9789043928632 | 06 juni 2023 | 304 pagina’s Kosmos Uitgevers | Prijs €22,99

Hoe staat het met jouw connectie tussen je hoofd en hart? Ben jij in contact met jezelf? Charlotte Labee legt je in haar boek uit wat er zich afspeelt in je brein, hart en ziel én hoe je dichter bij jezelf kan komen. Ze deelt haar persoonlijke verhaal, de heftige gebeurtenissen die haar inzichten hebben gegeven en hoe ze toch een positieve wending aan haar leven wist te geven.

Door bewust aandacht te hebben voor de spirituele connectie tussen hart en hoofd kun je, volgens Labee, leven vanuit je eigen krachtige energie, vertrouwen en liefde. Met duidelijke oefeningen, tips en tricks laat ze je zien hoe je kan groeien en wat bewustzijn, zelfliefde en wilskracht voor je kunnen betekenen.

Het boek is ook aan de binnenzijde met enorm veel zorg en liefde vormgegeven. Hierdoor is het een enorm aantrekkelijk en mooi boek geworden. Door de prachtige opmaak is het een erg overzichtelijk en duidelijk boek. Zo weet ze wetenschappelijke kennis duidelijk te kaderen en zijn persoonlijke verhalen en gebeurtenissen in cursief weergegeven. Daarbij is de tekst opgedeeld in korte stukken tekst met duidelijke hoofdstukken en paragrafen.

Inleiding

Labee begint haar boek met een duidelijke persoonlijke inleiding, waardoor ze op het idee kwam om iets met haar ervaringen en levenslessen en inzichten te gaan doen. Ondanks dat het een heftig verhaal is, weet ze dit helder en open te beschrijven.

Spiritueler

Vervolgens start de inhoud van het boek en wordt ieder hoofdstuk ingeleid met een prachtige en inspirerende quote, passend bij het hoofdstuk. Labee heeft een vlotte, heldere en inspirerende schrijfstijl. Hierdoor weet ze je in haar verhaal direct enthousiast te maken en duidelijk bij haar boodschap te blijven. Wel merk ik, dat dit boek wat spiritueler is dan het boek ‘Overprikkeld brein’. Haar verhaal is een combinatie van kennis, persoonlijke verhalen en inzichten en duidelijke oefeningen en tips en tricks zodat je zelf aan de slag kan.

Charlotte Labee heeft zelf ADHD, waardoor voor haar ook prikkels op net wat andere wijze verwerkt worden. Toch gaat ze hier niet verder op in, maar houdt ze haar verhaal heel algemeen.

Haar inzichten

Het boek reikt ook ditmaal wat verder dan enkel het brein en ditmaal ligt de focus vooral op het in contact komen met je lichaam, focus op je aandacht, zelfliefde en voor jezelf kiezen. Wat mij enorm aansprak, waren haar inzichten over jezelf zijn en niet mee doen met de maatschappij en anderen en de druk die je daarbij kunt ervaren. Deze kennis, oefeningen en inzichten waren voor mij echt eye-openers waar ik iets mee kan.

Mijn conclusie

Jouw krachtige brein, is een toegankelijk, helder en duidelijk boek waarin Charlotte Labee door middel van wetenschappelijke kennis, inzichten, haar persoonlijke verhaal en veel oefeningen, tips en tricks je stap voor stap meeneemt hoe je je hoofd en lichaam weer in verbinding brengt, meer zelfliefde en zelfcompassie ontwikkelt. Daarnaast hoe je kan leren kiezen voor je eigen geluk. Het is dus niet op autisme gericht, maar ik denk dat mensen die gediagnosticeerd zijn met autisme ook veel aan haar kennis en oefeningen zullen hebben.

❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ 5