Over pubers met autisme – Eva van der Linden

Nederlands | Paperback | 9789492593580 | Druk: 1 | november 2021 | 136 pagina’s

Voor het lezen:

Ik kreeg dit boek als recensie-exemplaar toegestuurd om te recenseren voor Wereld van autisme. Aangezien ik geen kinderen en al helemaal geen pubers heb is dit een boek dat wat verder van me af staat.

Toch ben ik wel enorm nieuwsgierig naar dit boek, misschien in de zin van herkenning en wat meer acceptatie over dingen in het verleden te krijgen. Ik ben erg benieuwd naar het boek.

De pubertijd is een tijd van vele veranderingen. Je lichaam verandert, de hormonen gieren door je lijf, je ouders zijn toch wel leuk, maar ook erg vervelend, je zelfbeeld verandert en je zelfvertrouwen wordt nog meer op de proef gesteld. Een bijzondere tijd voor zowel pubers als ouders. Jongere met autisme kunnen vaak niet goed met veranderingen en anderen omgaan en in de puberteit wordt je leven nog meer op de proef gesteld.

In het boek komen verschillende verhalen en verschillende gezinssituaties aan bod van verschillende ouders van pubers met autisme. Vanuit hun eigen ervaring vertellen ze openhartig over hun ervaringen en het leven met hun kind. De verhalen worden aangevuld met tal van interessante tips en informatie van verschillende deskundigen uit verschillende hoeken.

Verschillende onderwerpen die o.a. aan bod komen zijn; School, gamen, omgaan met tijd en plannen, het gezinsleven, hygiëne, eetproblemen, pestgedrag, relaties en seksualiteit, genderidentiteit, verschillen tussen jongens en meisjes, vriendschappen, communicatie, sociale media, hobby’s, leren autorijden, verder studeren, solliciteren. Een boek boordevol herkenning, informatie en waardevolle tips voor ouders en begeleiders van een puber met autisme.

Het is een erg prettig overzichtelijk, helder en interessant boek. Het boek bevat korte verhalen van verschillende gezinnen van ouders van pubers met autisme. Aan het begin van het verhaal wordt door middel van icoontjes de gezinssituatie weergegeven. De verhalen van de ouders zijn enorm uiteenlopend, maar zijn allemaal enorm openhartig. Het varieert van heftige, vervelende, maar ook hele mooie verhalen en trotse ouders.

Daarnaast zijn de verschillende besproken onderwerpen enorm uiteenlopend. Het is ook mooi om te zien dat met de juiste ondersteuning, tips en hulp en veel mogelijkheden zijn. Eva heeft een grote variatie aan verschillende gezinnen gebundeld in het boek, van gescheiden gezinssituaties, van een tot meerdere kinderen al dan wel niet met de diagnose autisme als in verschillende leeftijden en verschillende problemen waar tegenaan gelopen wordt.

Ook de tips en informatie die na ieder verhaal volgt door verschillende deskundigen geven nog een diepere kijk en inzicht op het besproken onderwerp. Deze is onderscheidend weergeven in het boek en daarnaast zijn ook van de desbetreffende deskundige informatiegegevens bijgevoegd in de bijlage indien je meer informatie hierover opvragen.

Het boek is echt geschikt voor ouders die hen een brede kijk op de verschillende onderwerpen en struggles waar je met pubers met autisme tegenaan kunnen lopen. Door de enerzijds herkenning en anderzijds ook de goede tips en informatie van de ouders uit het verhaal als wel de deskundigen. Het boek geeft wel echt een kijk als buitenstaander (ouder) op autisme en niet vanuit iemand met autisme. Er wordt jammer genoeg niet echt stilgestaan wat er bij de puber intern voor struggles omgaan, meer de waarnemingen door de buitenwereld. De titel van het boek vertelde dit natuurlijk al, maar ik had er toch ergens op gehoopt.

Het boek is echt een enorm goede aanrader voor ouders van pubers met autisme. Ik weet zeker dat ze hier veel steun, herkenning, maar ook goede tips en informatie uit kunnen halen.

❤️❤️❤️❤️

Boekrecensie door Kim Coenen