Wanneer de puzzelstukjes op hun plaats vallen – Nikki Koppelaar

hintersee, bergsee, mountains

Voor het lezen

Ik kreeg van Wereld van Autisme de kans om dit veelbelovende boek ‘Wanneer de puzzelstukjes op hun plaats vallen’ van Nikki Koppelaar. Nieuwsgierig ben ik naar haar persoonlijke verhaal over haar autismediagnose en haar ervaring met de wereld. Ik ben dan ook benieuwd of ik veel overeenkomsten ervaar met haar beleving en ervaring, omdat bij mij ook pas op late leeftijd autisme werd gediagnosticeerd.
Fotografie: Kim Coenen

Boek info

Nederlands | Paperback | 9789464809671 | 15 augustus 2023 | 71 pagina’s | Uitgeverij Brave New Books | Prijs €14,99

Het verhaal

Nikki Koppelaar vertelt op openhartige wijze over haar weg naar haar late diagnose autisme. Ze voelde zich altijd anders dan anderen rondom haar. Daarnaast voelde zich onbegrepen. Ze voelde zich jarenlang verdwaald, tot ze op vijfentwintigjarige leeftijd de diagnose autisme kreeg. Koppelaar schrijft over de uitdagingen tijdens haar kindertijd, schooltijd, haar sociale leven en haar carrière als verpleegkundige. Na het stellen van diagnose schrijft ze over het effect wat dat had op haar en haar omgeving, familie en vrienden. Met het delen van haar levensverhaal hoopt Nikki anderen te helpen en een stukje (h)erkenning te creëren.

Mijn ervaring

Het is een erg dun boekje, waarin Nikki Koppelaar op hele eerlijke en open wijze haar persoonlijke verhaal doet over haar levensloop tot nu toe. Ze heeft een hele concrete, heldere en open manier van schrijven, waardoor het verhaal enorm fijn leest en wat ik ook erg prettig vind. Ze blijft op heldere wijze bij haar verhaal en dwaalt niet af.
Nikki Koppelaar vertelt haar verhaal op chronologische wijze, waarbij ze start vanaf haar kindertijd, de middelbare school, haar sociale leven, haar werk en de diagnose en hoe haar wereld en leven daarna veranderde.

Levensloop

Koppelaar weet haar levensloop heel helder en concreet te verwoorden, waarbij ze vertelt welke knelpunten of problemen ze gedurende de loop van de jaren heeft ervaren. De auteur vertelt openhartig over haar perfectionisme en de dwang om alles uitmuntend te willen doen, haar uitputting waar ze keer op keer tegenaan loopt, haar slaapproblemen en OCD. Hierin herken ik zoveel dingen van mezelf. Ze weet haar problemen enorm goed en helder uit te leggen en ik denk ook dat zeker iemand zonder autisme hierdoor een beter beeld krijgt van wat er in iemand met autisme omgaat en hoe zij het leven ervaart.

Na de diagnose

Het is mooi hoe Nikki laat zien, dat het stellen van de diagnose zoveel voor haar deed, waardoor ze voor zichzelf veel dingen een plekje kon geven en dingen anders aan kon pakken. Ook de manier waarop Nikki en haar omgeving reageerde vond ik erg mooi. Wel bleef ik na één ding wel erg nieuwsgierig, maar dat heeft Nikki misschien bewust uit haar verhaal gelaten. Namelijk haar relatie zelf, wel haar moeite met sociaal contact komt meermaals naar voren maar over haar relatie vertelt ze niet erg veel, wat me ergens wel nieuwsgierig maakt.

Conclusie

Wanneer de puzzelstukjes op hun plaats vallen is een mooi, helder en persoonlijk verhaal van Nikki die op openhartige en concrete wijze vertelt over haar leven, de problemen die ze ervaart en wat het stellen van de diagnose autisme voor haar deed. Ik heb bewondering voor haar mooie en persoonlijke verhaal.

Mijn waardering:

❤️❤️❤️❤️

Verkrijgbaar bij o.a.: