Overprikkeld brein – Charlotte Labee

Overprikkeld brein – Charlotte Labee

Een overprikkeld brein, dat is iets waar ik dagelijks tegenaan loop. Mede ook door mijn autisme. Het boek is geschreven voor een neurotypisch persoon, toch hoop ik dat het boek me nieuwe tips, tricks, kennis en handvatten gaat bieden om minder snel een overprikkeld brein te hebben. Het liefst zelfs voorkomen. Aangezien ik al veel interessante kennis van Charlotte Labee via Instagram heb opgedaan, hoop ik met dit boek nog net een stap verder te komen.

Nederlands | Paperback | 9789043924887 | 28 juni 2022 | 272 pagina’s | Kosmos Uitgevers | Prijs €24,99

Concrete handvatten voor meer rust en balans in je leven. Het boek bevat de laatste wetenschappelijke kennis over ons brein en wat deze overprikkeling en vermoeidheid veroorzaakt. Charlotte laat je zien hoe je bewuster wordt van de symptomen van overprikkeling en biedt tips en handvatten om je leven weer in balans te krijgen. Dit doet ze aan de hand van voeding, beweging, ontspanning en verbinding. Ook bevat het boek een 10 weken programma om je leven en je brein weer in balans te brengen.

Charlotte begint haar boek met handige inzichten en kennis over de werking van het brein. Ze legt op een heldere en toegankelijke manier met ondersteunende illustraties uit hoe onze hersenen functioneren en informatie wordt verwerkt. Het is een combinatie van wetenschappelijke kennis, handige overzichten en illustraties, persoonlijke verhalen en quotes. Daarnaast is het boek enorm mooi vormgegeven waardoor het enorm prettig leest.

Vervolgens maakt ze een vloeiende overstap naar je brein en overprikkeling en wat je brein nodig heeft om in balans te blijven. Ik vind dat ze haar verhaal op een hele frisse, enthousiaste en leuke wijze heeft weten te verwoorden. Hierdoor wordt je als lezer echt aangemoedigd om met haar kennis, inzichten en handvatten aan de slag te gaan. De kennis en inzichten die ze bood, waren voor mij al bekend dus ik kreeg helaas geen nieuwe inzichten. Wel is het soms enorm fijn om weer even met de tips concreet, duidelijk en helder te hebben in je hoofd.
Om je nog een extra zetje te geven biedt ze in het vierde hoofdstuk een concreet tien weken programma, dat je stap voor stap weer kan volgen en in balans brengt. De tips zullen ook zeker voor mensen in het autistisch spectrum een verlichtende hand bieden, helemaal een overprikkeling voorkomen zal vrees ik voor mij niet gebeuren. Maar met ieder beetje minder, ben ik al een stuk gelukkiger.

Charlotte Labee legt op een hele inspirerende, heldere en toegankelijke manier uit hoe je brein werkt, waar de overprikkeling door ontstaat en wat je er aan kan doen om je leven en brein meer in balans te krijgen. Voor iedereen die snel overprikkeld en overweldigd is door het leven en meer rust en balans zoekt is dit boek zeker een aanrader.

❤️❤️❤️❤️,5