Waar wij begin dit jaar nog geen idee hadden over of het zou gaan lukken, is het in sneltreinvaart gegaan: mijn man Joshua en ik gaan verhuizen. Eindelijk naar een rustigere buurt in Amersfoort, met minder buren en minder prikkels. Maar belangrijker: een tuin. Yay!
Definitief verhuizen
Toen eenmaal de spreekwoordelijke kogel door de kerk was, zijn we gaan inpakken en daarmee ook meteen gaan ontspullen. Want als je toch dingen gaat inpakken, kan je meteen kijken of je bepaalde spullen ook wil houden of dat je er een andere bestemming voor vindt. Ik denk dat wij best wat spullen naar de kringloop en stort hebben gebracht. De wasmachine begaf het kort voor de verhuizing en de bank en het dressoir hebben we voor weinig of niets laten ophalen. Wanneer je dit soort meubels gratis op Marktplaats zet, zijn ze vaak zo weg. Ideaal!
We hadden wel een paar uitdagingen. Doordat we midden in de zomer verhuizen, zijn onze familie en vrienden minder gemakkelijk beschikbaar. Ook kunnen we niet meteen het nieuwe huis in. Daarom zochten we naar opties om onze inboedel tijdelijk in op te slaan. Je kunt natuurlijk niet met al je meuk onder een brug gaan wonen…
Mijn schoonouders verhuisden een paar jaar geleden naar Amersfoort en hadden destijds een loods gehuurd voor hun inboedel. Wij zijn naar datzelfde bedrijf gegaan en vroegen hoe dat in zijn werk gaat. We kregen een rondleiding.
Zo hebben we verschillende maten bekeken en kwamen we er al snel achter dat we in een kleine maat niet alles kwijt konden en de allergrootste was dan weer te groot. Gelukkig konden zij ons helpen met kiezen. Wij doen dit immers voor het eerst, maar voor hen is het hun werk. Zij hadden een lijst beschikbaar, waarbij je kon aangeven wat je meenam. Zo konden ze gemakkelijker inschatten hoeveel ruimte we nodig zouden hebben. We reserveerden meteen een loods.
Plannen, inpakken en uitzoeken
In de tussentijd zijn wij natuurlijk verder gegaan met spullen uitzoeken en dingen wegbrengen naar de kringloop of het grofvuil. Het voelde wel een beetje gek om nu de ‘grote mensen dingen’ te doen, maar al snel kreeg ik er de grootste lol in en ontstond er een soort van opruimwoede in mij. Joshua vindt dat soort momenten altijd heel prettig, want dan zijn we lekker bezig en wordt er ook productief gehandeld. Wel moet ik dan eerst bepaalde dingen afmaken voor ik weer verder kan met iets anders of weer overzicht heb gecreëerd.
Toen we dit allemaal hadden geregeld en wisten wanneer we de spullen gingen verplaatsen, konden we mensen vragen om ons te helpen. Doordat wij Dungeons & Dragons spelen, hadden wij veel mensen die wij konden vragen om ons te helpen en daarnaast onze ouders. Dus aan hulp geen gebrek en dat was zeker wel een vereiste.
De week voor de verhuizing hebben wij vrij genomen. Allebei even een week de laatste dingen inpakken en opruimen zodat de verhuizing sneller zal gaan. We hadden vooraf een planning gemaakt met wat we moesten doen en regelen, en of we dat samen of individueel deden. Ook hadden we daarbij bewust rustmomenten gepland, zodat we konden bijkomen en ontprikkelen. We merkten dat het hele proces ons vooral onderbewust toch best wel wat energie kostte.
De dag van de verhuizing
Op de dag zelf was het best warm, maar daar was weinig aan te doen. We hadden de dag ervoor voldoende water in de koelkast gezet en krentenbollen geregeld voor de lunch. Daarnaast hadden we genoeg mensen die hielpen, die we konden verdelen over de twee locaties. Eén groep bracht spullen naar de loods, terwijl de andere groep het huis leegruimde, schoonmaakte en bijvoorbeeld de laatste lampen demonteerde.
Doordat we onze voorbereiding zo goed hadden geregeld, konden we achter elkaar doorwerken en waren we na een halve dag klaar. En dan sta je bij een loods, waar je hele inboedel opgestapeld staat. Dat voelde voor ons allebei best wel gek. Tegelijkertijd is het ook een fijn idee dat we straks een ‘volwassen’ stap gaan zetten.
Gelukkig kunnen een paar weken bij mijn schoonouders wonen. We hebben alleen het hoogst nodige meegenomen. Nu is het even wachten en dan begin augustus aan de klus en dan halverwege augustus weer met een club de spullen uit de loods naar het huis brengen.
Tips bij verhuizen
Maak een lijst met taken die je moet doen.
Verdeel de taken, doe niet alles tegelijk.
Durf om hulp te vragen, dan hoef je niet jezelf te overvragen.
Neem voldoende ontspanningsmomenten.
Heb je niet meteen je sleutel? Kijk of je dan bij iemand kan verblijven.
Pak iedere keer een beetje in, zo hou je het overzicht en heb je niet overal dozen staan.
Gooi dingen weg of verkoop het wanneer je het lang niet hebt gebruikt.
Maak een map met handleidingen van spullen die je niet meeneemt. Zo kan de volgende bewoner lezen hoe bepaalde dingen in elkaar moeten of hoe het werkt.
Zorg ervoor dat je alle sleutels weer bij elkaar hebt. Verzamel ze op één plek, bijvoorbeeld aan een karabijnhaak of een keycord.
Plan af en toe rust in! Zodat je niet teveel doet en dan niks meer kan.
Let op je grenzen, durf ze aan te geven. Je lichaam is hier uiteindelijk dankbaar voor.
Blogs door Naomi
”Ik deel graag mijn ervaringen en doorbreek verschillende taboes! Dus wil je hier meer over weten of ben je benieuwd hoe ik dit doe volg mij gerust op mijn instagramaccount.”