Het verhaal van Fabian

Het verhaal van Fabian

hintersee, bergsee, mountains

Over Fabian

Leeftijd: 28 jaar

Sinds wanneer heb je je diagnose autisme: 15 april 2022

Favoriete (sensorisch) hulpmiddel: Noise cancelling koptelefoon, zonnebril.

Favoriete hobby of interesse: Auto’s/motoren, PC-gaming en elektronica.

Mijn favoriete stim: vingers pulken, nagels bijten, kaakklemmen en poetsen

Kun je wat vertellen over je werk?

Ik werk sinds 31-05-2018 in de winkel van een bekende telecom provider. Ik ben verkoopadviseur en geef advies over mobiele abonnementen met of zonder nieuwe telefoon, maar ook geef ik advies over tv en internet thuis. Ook komen klanten naar de winkel voor reparaties, klachten en hulp over onze producten. Naast de werkzaamheden met klanten hebben we ook hele belangrijke taken zoals bijhouden van de winkelinrichting, verwerken en controleren van goederen en producten. 

Ook moeten we onze kennis door middel van trainingen op pijl houden. Hoeveel uur werk ik? niet schrikken: ik heb een contract van 38 uur per week, maar ben aan het herstellen van een (autistische) burn-out sinds 24 Januari.

Wat vind je het leukste aan jouw werk?

Wat ik leuk vind aan mijn werk is het mogen delen van mijn interesse in mobiele telefoons aan klanten en een goed advies geven wat past bij de behoefte. Technische problemen oplossen is mijn ding, ik versta die taal en de klant ziet mij een voor hen onbegrijpbaar probleem oplossen en zijn dan heel dankbaar. Daarnaast vind ik voorraad controles en winkelinrichting leuk omdat ik dan heel secuur en gedetailleerd te werk kan gaan en rust krijg als alles “klopt”.

 

Wat ik leuk vind aan mijn werk is het mogen delen van mijn interesse in mobiele telefoons aan klanten en een goed advies geven wat past bij de behoefte

Wat vind je lastig of moeilijk aan jouw werk?

Er is ook een keerzijde aan mijn werk en dat is het altijd “aan moeten staan” en de enorme zee aan sensorische en sociale prikkels waar ik in gevangen zit. We zitten in het winkelcentrum met de deur open, op ieder moment kunnen er klanten binnenkomen maar je weet nooit van tevoren waarvoor ze komen en hoe ze gezind zijn. Voor mijn eigen rust heb ik een vaste begroeting aangeleerd: Hallo, wat kan ik voor u doen? De klant begint te vertellen en plotseling denk ik: oh ja ik moet oogcontact maken. Dit vind ik heel lastig, omdat ik dan niet goed kan verwerken wat iemand me verteld dus kijk ik vaak weer subtiel weg zodat ik kan luisteren wat er gezegd wordt. 

Ook een praatje maken lukt mij niet goed, ik probeer het wel, want het hoort toch bij het werk wat ik doe. Als ik erachter kom dat de klant gedeelde interesses heeft gaat een praatje maken veel makkelijker en deel ik graag mijn kennis. We zitten in de stad en langs onze voordeur lopen veel winkelende mensen, rijdt er verkeer langs en soms treedt er een straatmuziekant op, om maar te zwijgen over de felle zon die op de witte gevel schijnt tegenover ons, overprikkeling!

Ook heb ik 2 collega’s die duidelijk een andere manier van werken hebben dan ik. Ik voel me erg verantwoordelijk. Ik let enorm op details en wil alles voor 1000% goed doen. Ik houd me scherp op regels en ben liever veel te vroeg dan precies op tijd.

Voor heel veel werkzaamheden heb ik mijn eigen logica gecreëerd wat mij rust en structuur geeft en ik vind afwijken erg lastig. Collega’s snappen dat vaak niet en vinden mij rigide of star in mijn doen. Ook vinden sommige dat ik  “baas speel” wanneer ik mij ontferm over de rust, regelmaat en reinheid van de werkplek en ik van mijn collega’s dit ook verwacht. Deze voor de buitenwereld lastige “gedragingen” zijn het fundament van mijn functioneren.

Ik werk sinds mijn 15e in loondienst gecombineerd met stages en vanaf mijn 20 jaar alleen in loondienst en maakte ik tussen de 30-40 uur per week. Bij iedere werkgever liep ik tegen dezelfde problemen aan. Naast de sociale problemen had ik ook dagelijks hoofdpijn of migraine, spierpijnen en ontwikkelde ik veel angsten. Ik sta bij collega’s bekent als de medewerker die heel vaak naar het toilet gaat, terwijl dit meestal is om even tot rust te komen en te ontprikkelen.

Als ik erachter kom dat de klant gedeelde interesses heeft gaat een praatje maken veel makkelijker en deel ik graag mijn kennis

Wat zijn jouw krachten? En hoe kun jij deze kwijt in jouw huidige werk?

Mijn krachten zijn: – Overzicht creëren op het werk: Ik begin graag te vroeg op het werk zodat ik overzicht kan creëren en een takenlijst kan maken. – Oplossingsgericht nadenken: Bij problemen ben ik heel creatief in het bedenken van een oplossing in plaats van dat ik blijf hangen bij het probleem. – Alles of niks mentaliteit: Ik doe altijd mijn uiterste best of doe het liever niet. – Vanwege mijn autisme acceptatie heb ik heel veel acceptatie voor alle mensen die “anders” zijn en probeer ik het beste in iedereen te zien.

Wat helpt jou om het werk vol te kunnen houden?

Tijdens mijn pauze zit ik in mijn eentje in een kantoorruimte en heb ik vaak noise cancelling oordopjes in en kijk ik series.

Ook zorg ik dat ik iets lekkers eet waardoor ik tot rust kom.

Sinds ik mijn diagnose heb gedeeld is voor collega's nu heel veel duidelijk, maar vooral voor mijzelf is het heel fijn dat ik nu aan kan geven wat ik belangrijk vind en wat ik nodig heb

Hoe is het contact met collega's?

We zijn een team van 3 mensen en kunnen goed met elkaar overweg. Onze winkel is zo groot als een ruime woonkamer, dus er is continu contact met elkaar tijdens het werk.

Heb jij je autisme diagnose gedeeld op werk?

In Oktober 2021 had ik zoveel herkenning gevonden over autisme en stapte ik naar de huisarts met een duidelijk verhaal. Ik kon in februari 2022 terecht bij Mentaal Beter in Roosendaal en vanwege mijn goede verwoording en duidelijke kenmerken kreeg ik op 15 april mijn officiële diagnose ASS. 

Vanwege mijn goede relatie met mijn collega’s kon ik dit heel fijn delen met ze en gaan zij hier heel positief mee om.

Sinds ik mijn diagnose heb gedeeld is voor collega’s nu heel veel duidelijk, maar vooral voor mijzelf is het heel fijn dat ik nu aan kan geven wat ik belangrijk vind en wat ik nodig heb.

Hoe houden collega's rekening met je?

– Ik mag mij terugtrekken uit de winkel bij overprikkeling.

– Wanneer ik dingen corrigeer/verander wordt dit begrepen.

– Er is tegenwoordig begrip dat ik een eigen logica heb en hierin vrijgelaten moet worden.

– Het werkrooster wordt zo ver mogelijk vooruit gepland met vaste werkdagen en zo min mogelijk plotselinge veranderingen.

– Wanneer er vanwege ziekte bij een ander filiaal moet worden ingevallen doen mijn collega’s dit vaak, zodat ik in mijn eigen vertrouwde winkel kan werken.

Leer jezelf heel goed kennen en kom op
voor jezelf in wat je nodig hebt
en wat je lastig vindt

Wat is jouw tip voor mede-auti's met betrekking tot werk (vinden)?

Leer jezelf heel goed kennen en kom op voor jezelf in wat je nodig hebt en wat je lastig vind. 

Ik vond dit erg lastig omdat ik mezelf ook altijd vergeleek met neurotypische mensen en mezelf heb gedwongen mijn klachten en behoeftes te negeren. 

Op sollicitatiegesprekken verkocht ik mezelf en vertelde ik dat ik stressbestendig was en een enorm goede teamplayer was, omdat een werkgever dat vaak wil horen. Vroeg of laat val je door de mand. 

Wanneer je jezelf écht leert kennen kun je je behoeftes beter en netter communiceren naar je werkgever en collega’s waardoor ze je vaak wel willen begrijpen.

Dit alles is makkelijker gezegd dan gedaan; ik had mijn officiële diagnose nodig om voor mezelf te durven opkomen. Daarvoor deed ik er alles voor om niet op te vallen en was ik veel te streng voor mezelf waardoor ik in werkomgevingen kwam waarbij ik alleen maar over mijn grenzen ging.

Zoals Sonja Silva mooi zegt: ”maskeren is mijn grootste kracht en valkuil tegelijk”.

Wat is jouw tip voor werkgevers met betrekking tot werken met autistische medewerkers?

– Vergelijk niet iedereen met “de norm”. Zoek bij iedere wernemer naar zijn of haar kwaliteiten en neem zijn of haar grenzen serieus.

– Voer regelmatig één op één gesprekken op een rustige plek en geef het woord aan de werknemer.

– Creëer een werkomgeving waar de werknemer trots is op zichzelf en het bedrijf.

– Bij het geven van feedback: benoem duidelijk wat je hebt gezien, hoe je het liever ziet en wat het resultaat daarvan is.