Het verhaal van Dominique

Het verhaal van Dominique

hintersee, bergsee, mountains

Het verhaal van Dominique |
Over de middelbare school en autisme

Leeftijd: 21 jaar

Autisme diagnose sinds: mijn 3e levensjaar.

Favoriete hobby of interesse: zwemmen.

Favoriet (sensorisch) hulpmiddel: een tangle met plastic haren.

Mijn kracht/talent: ik ben een doorzetter.

Mijn autisme was en is altijd mijn dagelijkse metgezel zoals ik het mooi noem.
Ik had daar eigenlijk weinig last van, net als nu.

Hoe was jij als kind van middelbare leeftijd?

Eigenlijk was ik vooral een jongere zoals ieder ander, maar ik had totaal geen lastige puberteit. Ik genoot van het leven (nu nog altijd), deed mijn best op school, was alleen soms te laat door Ov problemen. Mijn autisme was en is altijd mijn dagelijkse metgezel zoals ik het mooi noem. Ik had daar eigenlijk weinig last van, net als nu.

Hoe ging de overgang van de basisschool naar de middelbare school?

Supergoed! Ik zat op het SBO (Speciaal Basis Onderwijs) en ik ging dan ook door naar het VSO (Voortgezet Speciaal Onderwijs). Die overgang verliep echt vlekkeloos omdat ik enorm snel gewend was én ook echt goed op mijn plek zat.

[..] op de middelbare school bloeide ik op. Dit had vooral te maken met het feit dat ik meer zelf moest gaan doen en dat was voor mij dan ook helemaal het einde.

Hoe voelde je je op de middelbare school?

Goed! Ik vond het vooral op de basisschool maar niks, maar eenmaal op de middelbare school bloeide ik op. Dit had vooral te maken met het feit dat ik meer zelf moest gaan doen en dat was voor mij dan ook helemaal het einde (ik doe graag zoveel mogelijk zelf en ik ben ook heel zelfredzaam).

Wat vond je positief of fijn aan jouw middelbare school periode?

Hier kan ik eigenlijk heel kort over zijn: Ik heb vooral fijne en goede momenten gehad. Met name het flink toenemen van mijn zelfstandigheid in korte tijd was een van de goede dingen uit die periode.

Wat vond je lastig aan jouw middelbare school periode?

Eigenlijk vrijwel niets. In groep 8 van het SBO werd ik in 1 klap dus een stuk makkelijker op autismegebied. Wat ik daarmee vooral probeer te zeggen is dat mijn zelfstandigheid in een rap tempo toenam. Mijn autisme zat mij dan ook minder in de weg. Ik kan dus er eigenlijk alleen maar positief over zijn.

[..] op de middelbare school bloeide ik op. Dit had vooral te maken met het feit dat ik meer zelf moest gaan doen en dat was voor mij dan ook helemaal het einde.

Hoe verliep het contact met leeftijdsgenoten?

In het contact met leeftijdsgenoten ondervond ik soms wat struggles, maar dat kwam vooral door de kloof tussen hun en mijn interesses en meer. Ik dacht nou eenmaal heel anders over veel dingen dan de rest, maar het liep opzich wel goed.

Mijn omgeving ging altijd al goed met mij om, ook nu.

Wat zou jouw middelbare schooltijd anders hebben gemaakt?

Heel eerlijk gezegd vind ik dit een lastige aangezien ik mijn middelbare schooltijd als zeer positief heb ervaren. Ik kan dan ook niet bedenken wat mijn middelbare schooltijd anders zou hebben gemaakt.

Welke tip(s) zou je een mede-autist willen geven?

Blijf jezelf! Dit is altijd de gouden tip. Je moet je nooit aanpassen aan andermans gedachtes en meer als je er niet achter staat.

Welke tip(s) zou je aan ouders en/of leerkrachten willen meegeven?

Weet dat de ene jongere met autisme de ander niet is. Help hem/haar, maar geef ook ruimte om zelfredzaam en meer te worden.

Wil jij ook je verhaal delen?

Heb je autisme (of een sterk vermoeden hiervan) en wil je ook graag je verhaal delen op de website? Dat kan! 

Neem gerust contact met mij op via de mail en geef eventueel aan over welk thema je graag wat zou willen delen.

Jouw nieuwe
favoriete mok!

Te vinden in de shop

Klik op de foto