Zee van ruimte – Merijntje Betzema

Zee van ruimte – Merijntje Betzema

Ik kreeg van Sylvana de vraag of ik deze biografie van Merijntje Betzema wilde lezen en recenseren voor haar website. Ik ben altijd nieuwsgierig naar belevingen en ervaringen van anderen, natuurlijk met de hoop hier ook zelf van te leren en te groeien. Het boek gaat op 2 april (wereld autismedag) verschijnen. Ik kreeg nu al de eer Betzema’s boek, als een van de eerste, te lezen en te recenseren.

Nederlands | Paperback | 9789492108470 | 03 april 2023 | 194 pagina’s Uitgeverij Hermans | Prijs €19,95

Hoe doe je mee met de gewone wereld? Wanneer Merijntje voor de zoveelste keer op het randje van een burn-out zweeft, krijgt ze te horen dat ze autisme heeft. Ze heeft een eigen ontwerpbureau en is imago-adviseur, moeder, partner, wil van betekenis zijn voor de samenleving én al haar vriendschappen onderhouden. De bundeling van verhalen over het persoonlijke leven van Merijntje laat zien hoe je met een diagnose ook kunt zoeken naar een leven dat bij je past.

Het boek van Merijntje bestaat uit een verzameling van allemaal korte verhalen. De verhalen worden niet in chronologische volgorde verteld, maar geven samen wel een enorm goed beeld van de persoonlijkheid van Merijntje. Alsook haar ervaringen in het leven als moeder en onderneemster, het krijgen van de diagnose, haar zoektocht om dat een plek te geven.

Het verhaal is prettig en vlot geschreven, waardoor de verhalen niet zwaar of langdradig worden. Ze heeft de gebeurtenissen goed en krachtig met een duidelijke kern en boodschap weten te verwoorden. De verhalen duiden niet allemaal specifiek op autisme, maar laten ook zien hoe Merijntje met lichamelijke klachten, vriendschappen en haar ondernemerschap omgaat. Hierdoor krijg je een goed beeld van wie Merijntje is. Ook laat ze duidelijk haar spirituele kant in haar boek aan bod komen. Wat me enorm opvalt is dat de manier hoe zij autisme ervaart toch wezenlijk verschilt met mijn eigen ervaring. En dan heb ik het met name over de hoeveelheid to do’s en vriendschappen die ze weet te onderhouden. Zo zie je maar weer dat iedereen anders is.

Mijn conclusie

Zee van ruimte is een bijzondere en openhartige biografie geworden waarin Merijntje zichzelf als persoon open, eerlijk en kwetsbaar opstelt. Door een bundeling van verschillende verhalen en ervaringen krijg je een mooi beeld van wie Merijntje is en hoe ze met het moederschap, haar onderneming en vriendschappen omgaat.

❤️❤️❤️❤️

Te bestellen bij:

Het boek is o.a. te bestellen bij Uitgeverij Hermans en Bol.com.