Vleugels met een pleister – Marije Pietersma

Nederlands | Paperback | 9789464683882 | 20 januari 2023 | 260 pagina’s | Boek Scout | Prijs €22,99

Ik kreeg van Sylvana de vraag of ik deze biografie van Marije Pietersma wilde lezen en recenseren voor haar website. Natuurlijk ben ik hiervoor in. Ik vind het namelijk enorm interessant en leerzaam om te weten hoe anderen het leven met autisme ervaren en ook hoe ze zich door het leven heen hebben geslagen.

Het boek heeft een bijzondere cover en titel, die me gelijk nieuwsgierig maken. Ik ken Marije nog helemaal niet, dus ik stap blanco in haar verhaal.

Wanneer kan jij jezelf zijn? Zeker met alle eisen en prikkels die het leven van je vraagt? Hoe moet je je aangeleerde overtuigingen en conditionering laten varen? Ben jij gecreëerd door je omgeving, of is er echt een eigen “ik”?
Marije Pietersma neemt je mee door haar leven vanaf haar kleutertijd tot de volwassen vrouw die ze inmiddels is. Ze vertelt in haar boek openhartig over het jarenlange aanpassen, camoufleren, imiteren om zich zo goed mogelijk en succesvol staande te houden in een overvragende maatschappij. Telkens stortte ze in met verschillende gezondheidsklachten; burn-out en depressies volgden elkaar op tot epileptische aanvallen aan toe.

Wat me gelijk opvalt is dat Marije Pietersma een hele vlotte schrijfstijl heeft, waardoor haar verhaal enorm lekker en prettig wegleest. Ze vertelt na een kort voorwoord haar hele verhaal in chronologische volgorde, waarbij ze start met haar kleutertijd en hoe ze deze ervaren heeft. Ze maakt vervolgens sprongen in de tijd van verschillende ervaringen die ze heeft gehad. Haar ervaringen en de gebeurtenissen in haar leven zijn gevarieerd. Leuke en minder leuke herinneringen wisselen elkaar af, waardoor haar verhaal niet te zwaar wordt. Zo komen haar relaties, kinderen en carrière aan bod. Wel merk je duidelijk dat haar autisme een rode draad is die door haar leven loopt en zich in veel dingen kenmerkt.

Herkenning

Het is een bijzondere biografie aangezien Marije pas op late leeftijd (42 jaar) werd gediagnosticeerd. Wat daarnaast bijzonder opmerkelijk is, is dat Marije door de jaren heen vele andere diagnoses kreeg, maar dat er nooit werd gedacht aan autisme. Totdat ze er zelf een ontdekking over deed en hier onderzoek naar liet doen. Ook de reacties vanuit de zorg en haar omgeving zijn voor iemand met autisme helaas enorm herkenbaar.

Concluderend is ‘Vleugels met een pleister’ een bijzondere biografie geworden waarin Marije Pietersma openhartig haar persoonlijke verhaal vertelt vanaf de kleutertijd tot aan de diagnose op 42-jarige leeftijd. Ze heeft voordat ze gediagnosticeerd werd met een hoop problemen te kampen gehad. Ik denk dat het voor mede autisten veel herkenning zal geven en dat het boek voor niet-autisten een goede kijk geeft op hoe moeilijk het leven voor iemand kan zijn met autisme.

❤️❤️❤️❤️