Mindfulness bij volwassenen met autisme – Annelies Spek

Nederlands | Paperback | 9789079729333 | Druk: 1 | november 2010 | 192 pagina’s | Hogrefe Uitgevers Bv | Prijs €25,00

Voor het lezen:

Dit boek weet gelijk mijn aandacht te trekken, aangezien ik zelf dagelijks met mindfulness en meditatie bezig ben, was ik erg nieuwsgierig naar dit boek van Annelies Spek. Annelies Spek is namelijk klinisch psycholoog en senior onderzoeker bij het Centrum Autisme Volwassenen in Eindhoven. Ik ben erg benieuwd naar haar inzichten en manier van aanpak met betrekking van mindfulness tot autisme.

Op de cover is een foto te zien van een wandelende man met hond op een strand. De typografie knalt er niet echt van af, maar is wel duidelijk leesbaar. Het is in dit geval echt het onderwerp van het boek dat bij mij de aandacht trekt.

Welke behandeling is passend voor volwassenen met autisme? Annelies Spek bespreekt in dit boek een nieuwe therapievorm die mensen met autisme kan helpen minder snel overbelast te raken, gedachten los te laten en beter lichamelijke grenzen aan te voelen.

Haar therapievorm, mindfulness, bestaat uit meditatietechnieken en ontspanningsoefeningen die zijn ontleend aan het Boeddhisme. Hierbij wordt weinig tot geen communicatie en inzicht gedaan naar eigen gedachten en gevoelens. Voor iemand met autisme kan dit erg prettig zijn, omdat die veelal moeite hebben in communicatie en sociaal inzicht (theory of mind).

In het boek wordt helder uitgelegd wat mindfulness inhoudt en behandel je per hoofdstuk een meditatieoefening. De oefeningen variëren van ademhalings-, luister-, gedachten-, lichaams- en bewegingsmeditaties. Bij elke oefening worden praktische tips gegeven en wordt er aandacht besteed aan de valkuilen voor mensen met autisme. Ook wordt er een duidelijke planning/structuur besproken over de opbouw van meditatie.

Naast het boek zijn op www.mindfulnessbijautisme.nl zijn alle meditatieoefeningen in mp3-format te vinden.

Wat een helder, praktisch en duidelijk boek en werkboek is dit.
Vanaf het begin is overduidelijk dat Annelies Spek goed weet en inziet wat er bij iemand met autisme speelt. Hierop anticipeert ze enorm goed en duidelijk op door haar woordkeuze, taalgebruik en manier van aanpak. Hierdoor heb je gelijk vanaf het begin het gevoel dat je gehoord en begrepen wordt.

Het boek begint met een duidelijk uitleg over hoe het boek is ingedeeld en waar de ondersteunende audiofragmenten die aansluiten op het boek te vinden zijn. De bestanden zijn ook gemakkelijk te downloaden, zodat je ze ieder moment ook zonder internet kan beluisteren.
Vervolgens gaat Annelies in op autisme bij volwassenen, hierbij belicht ze helder en duidelijk de grootste struikelblokken waar volwassenen tegenaan lopen. Hierop volgend gaat ze dan ook in hoe mindfulness mensen met autisme kan helpen. Wat me in dit hoofdstuk persoonlijk erg opvalt, is dat ze goed inziet waar mensen met autisme met mindfulness op blijven haken of over struikelen. In haar methode, haalt ze deze dingen er dan ook uit. Ze besteedt ook aandacht aan de voorbereiding op de beoefening van mindfulness en de doe- en zijn-modus. Juist doordat ze aandacht besteed aan deze dingen, geeft ze enorme duidelijkheid en helderheid die iemand met autisme enorm kan waarderen. Hierdoor kan je echt goed voorbereid aan haar oefeningen beginnen.

In haar boek bespreekt ze drie manieren om met haar methode aan de slag te gaan. Hierdoor kan je dus zelf kiezen waar je voorkeur ligt. Ze heeft ook een overzichtelijk 18 weken schema bijgevoegd: hoe je mindfulness kan opbouwen en toepassen in je levensstijl.
Dan volgen de hoofdstukken met meditatieoefeningen. Deze hoofdstukken hebben een heldere opbouw. Het doel van de oefening wordt besproken, hoe doe je de oefening, dan wordt de oefening uitgeschreven (deze is gelijk met het audiofragmenten) en vervolgens bespreekt ze tips en valkuilen bij de oefening en in sommige gevallen ook de ervaringen van andere mensen met autisme.

Aan het einde van het boek volgt nog een stuk voor mensen die deze methode als training willen gaan geven en hoe dat ze dingen goed moeten aanpakken en waar ze tijdens de cursus rekening mee moeten houden.

Het boek is enorm helder, duidelijk en praktisch. Het boek geeft een hele duidelijke uitleg, weet struikelblokken gelijk aan te pakken en biedt een hele heldere opbouw en aanpak van de oefeningen. Ik doe zelf al jaren dagelijks aan mindfulness en ik zou het ook niet meer kunnen missen in mijn leven. Voor iedereen die er nog niet bekend mee is, of misschien iedere keer vastloopt om het vol te houden of door te zetten, dan is dit boek van Annelies Spek een enorm goede aanrader. Ik weet zeker als je als volwassenen met autisme snel overbelast bent, moeilijk dingen los kan laten en moeite hebt lichamelijke grenzen aan te voelen, deze methode van Annelies gaat werken.

❤️❤️❤️❤️,5

Boekrecensie door Kim Coenen