Autisme – vrouwen op het spectrum – Clara Törnvall

hintersee, bergsee, mountains

Voor het lezen

Eindelijk een boek dat gericht is op vrouwen met autisme. Aangezien hiervan nog maar weinig boeken beschikbaar zijn, is mijn interesse dan ook direct gewekt. De prachtige en uitnodigende cover weet gelijk mijn aandacht te trekken. Het beeld van een vrouwelijk silhouet dat prachtig is opgebouwd met patronen en sprekende kleuren is mooi. Zeker hoe dat de typografie van de titel helemaal in het beeld opgaat en daarbij toch enorm goed leesbaar is. Ik ben enorm benieuwd naar de inzichten van Clara Törnvall en wat zij in de geschiedenis terugvindt over vrouwen met autisme.
Fotografie: Kim Coenen

Boek info

Nederlands | Paperback | 9789021471105 | 04 april 2023 | 240 pagina’s | Uitgeverij Volt | Prijs €24,50

Het verhaal

Autisme is tot in de jaren tachtig gezien als iets voor uitsluitend jongens en mannen. Toch zijn er altijd al vrouwen met autisme geweest. Aan de hand van haar eigen kader met een autismediagnose gaat Clara Törnvall terug in de geschiedenis.
Ze bekijkt vervolgens verschillende culturen, mythen en beroepsgebieden. Wie waren zij en hoe zagen zij de wereld?

Mijn ervaring

Het verhaal begint met een persoonlijke inleiding van Clara Törnvall zelf en hoe haar diagnose werd gesteld en aan welke kaders binnen het autismespectrum ze voldoet. Hierdoor krijg je een goed beeld van wat autisme voor haar betekent en wat haar kijk is op de wereld. Het valt me direct op dat ze helder, vlot en vrij krachtig schrijft, waardoor het boek prettig leest.

Vervolgens legt ze ook dingen uit over de werking van het brein bij iemand met autisme. Vooral dit gedeelte vind ik persoonlijk erg interessant en leerzaam. Maar ook de ontdekking naar het stellen van de diagnose van autisme komt aan bod, hierbij laat ze duidelijk zien hoe het verschil wordt gemaakt tussen man en vrouw en hoe vrouwen onopgemerkt bleven.

De hoofdstukken zijn opgebouwd uit struikelblokken waar mensen met autisme tegenaan lopen. In deze hoofdstukken haalt Clara voorbeelden aan van vrouwen uit het verleden en heden die hier tegenaan liepen en op welke manier ze hierin problemen ondervonden. Ook enkele artsen en psychologen komen aan bod die het verhaal wetenschappelijk verder ondersteunen. Hierdoor krijgt het boek ook een sterk fundament.

Conclusie

Autisme – vrouwen op het spectrum, is een helder, leerzaam en interessant boek dat me veel nieuwe inzichten heeft gegeven. Het boek is opgebouwd uit hoofdstukken van probleemgebieden waar mensen met autisme tegenaan lopen. In deze hoofdstukken weet Clara Törnvall een mooie en sterke combinatie te maken tussen persoonlijke verhalen, verhalen van vrouwen uit het verleden alsook wetenschappelijke onderbouwing van artsen en psychologen.

Mijn waardering:

❤️❤️❤️❤️,5

Boekrecensies door Kim Coenen