Mentale klachten de baas – Josine van Boxmeer

hintersee, bergsee, mountains

Boek info

Nederlands | Paperback | 9789463713733 | Druk: 1 | 138 pagina’s | Uitgeverij Gompel & Svacina | Prijs €29,90

Voor het lezen:

Ik kreeg dit boek om te recenseren voor Wereld van Autisme. Uitgeverij Gompel & Svacina dank je wel. Ik ben gelijk enorm nieuwsgierig naar het boek: als ik de beschrijvende tekst lees waar dit boek over zal gaan. Het is zowel een informatie als werkboek, wat mij bij dit onderwerp enorm aanspreekt. Want ondanks deze dingen voelen en er over lezen, is niets natuurlijk zo mooi als ook daadwerkelijk de problemen aan te pakken. Ik ben dan ook reuze benieuwd.
Fotografie: Kim Coenen

Het verhaal

Heb jij last van mentale klachten? Ben je onzeker, gestresst, neerslachtig, angstig of misschien wel depressief? In deze wereld komen er enorm veel prikkels op ons af dat het soms moeilijk is om overeind te blijven. We hebben behoefte aan concrete en praktische tips om voor onszelf te kunnen zorgen. Met dit werkboek ga je erachter komen hoe je dit kan doen.

Het werkboek is gebaseerd op de principes van de Positieve Psychologie, de cognitieve gedragstherapie, de Acceptance and Commitment Therapie en het neurolinguïstisch programmeren.

Met dit werkboek ontdek je de volgende vragen:
  • Wat zijn je behoeften?
  • Hoe kan je over- en onderprikkeling voorkomen?
  • Hoe kan je optimaal ademhalen?
  • Hoe leer je je grenzen aan te geven?
  • Hoe kan je structuur aanbrengen?
  • Hoe dien je om te gaan met je gevoelens en gedachten?

Josine van Boxmeer is logopedist en autismespecialist. Op 33-jarige leeftijd kreeg ze, na zes jaar lang therapie gevolgd te hebben, de diagnose autisme.

Mijn ervaring

Wat een bijzonder goed werkboek is dit.
Het werkboek is opgedeeld in 2 gedeelten. Het eerste gedeelte is een verhaal van Josine van Boxmeer. Dit verhaal is een combinatie van haar persoonlijke verhaal met daarbij uitleg over dingen uit de positieve psychologie, de cognitieve gedragstherapie, de acceptance and commitment therapie (ACT) en het neurolinguïstisch programmeren. Tijdens haar verhaal verwijst ze naar de daarbij horende werkbladen die in het tweede deel van het boek zitten.

Ik heb zelf eerst het hele verhaal gelezen van Josine voordat ik met de werkbladen aan de slag ben gegaan. Josines verhaal is concreet, helder en toegankelijk verwoord. Het is goed en prettig geschreven waardoor het gemakkelijk leest. Ook de stukken uit de psychologie heeft ze heel helder en begrijpelijk weten te verwoorden. In haar verhaal durft ze zich kwetsbaar op te stellen, wat het voor mij een extra pluspunt maakt.

De werkbladen die het grootste en tweede gedeelte van het boek innemen, zijn enorm helder en concreet. Wat me gelijk opvalt is dat de vragen duidelijk gesteld worden, zodat je er ook echt mee aan de slag kan. De werkbladen zijn uiteenlopen van het opstellen van een project, het stellen van grenzen, het voelen van je lichaam, helpende innerlijke taal en een wekelijkse planning maken met genoeg rustmomenten. De werkbladen zijn niet los te downloaden, dus je moet of in het boek, of een los notitieboekje gebruiken, om alles in op te schrijven.

In het boek komt nergens autisme ter sprake, maar de werkbladen en ook het verhaal van Josine is wel afgestemd om helderheid en concrete handvaten en duidelijkheid te geven. Iets waar veel mensen met autisme zeker iets aan hebben.

Het is een heel concreet, helder en duidelijk werkboek. Als je aan de slag wilt met je mentale klachten en meer balans wilt, dan is dit een erg goed werkboek om uit te zoeken wat jij nodig hebt om met meer balans door het leven te gaan.

Mijn waardering:

❤️❤️❤️❤️

Boekrecensie door Kim Coenen